Fysik 1

Fysik 1Fysik 1 är en introduktion till gymnasiets fysikundervisning. Här lär man sig fysikens grunder och bygger vidare på det man har lärt sig i grundskolan, för att senare i Fysik 2 gå vidare in på djupet av fysikens värld.

Fysiken brukar räknas som ett av de svårare ämnena på gymnasiet, men om du bara lägger ner lite tid så kommer du snart märka att det är ett väldigt roligt ämne också. Med fysikens hjälp kan man förstå världen runt omkring sig på ett bättre sätt och se samband mellan saker och ting. Dessutom behövs ett gymnasiebetyg för att ansöka till många eftergymnasiala utbildningar på högskolor och universitet.

Fysik är ett naturvetenskapligt ämne som har sitt ursprung i människans behov av att förstå och förklara sin omvärld. Fysik behandlar allt från växelverkan mellan materiens minsta beståndsdelar till universums ursprung och struktur. Utifrån systematiska observationer och experiment strävar fysiken efter att finna grundläggande principer som kan uttryckas matematiskt i modeller och teorier.

I den här sammanfattningen av kursen tar vi upp det mest väsentliga och förklarar på ett enkelt sätt. Använd sammanfattningen för att läsa på i förväg för att få ut mer av lektionerna, att ta igen efter lektioner man missat, eller som repetition inför läxförhör och prov. Om det är något du undrar över är det bara att ställa en fråga i kommentarerna så svarar vi så fort vi kan! Vi blir också väldigt tacksamma om du lämnar feedback, både sådant som är bra och det som kan förbättras, så att vi kan fortsätta utveckla sammanfattningen och hjälpa ännu fler att lyckas med plugget.

Innehåll Fysik 1:

  1. Krafter
  2. Densitet och Tryck
  3. Rörelse längs en bana
  4. Energi
  5. Värme
  6. Laddningar
  7. Elektricitet
  8. Krafter åt alla håll
  9. Krafter och Rörelse

Lycka till och hoppas att du har nytta av denna sammanfattning av Fysik 1!
/StuderaSmart

Fysik 1

17 reaktion på “Fysik 1

  1. Alltså ni sammanfattar rent och enkelt och detta är ett skitbr komplement t skolan ifall man ligger efter ellelr inte förstår riktigt.
    Tack!!

    • Tack George! Det är vår idé med dessa sammanfattningar, att de ska vara som ett stöd för dig som elev, då fysikkurserna ofta håller ett högt tempo.
      Lycka till!
      Mvh Jacob

  2. undrar om ni kunde hjälpa mig med en uppgift ur min fysikbok?
    ”Beräkna stoppsträckan för en bil med hastigheten 90km/h när bilisten har en reaktionstid på 0.8s och accelerationen under inbromsningen är -5.0m/s^2″

    • Först bestämmer man vilka formler man skall använda. I den här upg. börjar vi dock med att räkna ut hur långt bilen rullar under de 0.8s som reaktionstiden är.

      Eftersom att grundenheten för sträcka är meter och tid sekunder måste vi ha hastigheten i m/s. Det får vi genom att dividera 90 med 3,6 (90/3,6) = 25m/s.

      Vi vet då att bilen färdas med en hastighet av 25m/s (bilen rullar alltså 25 meter på 1 sekund).

      För att räkna ut hur lång sträcka bilen rullar på 0.8s använder vi formeln (s = v * t).
      s = 25 * 0.8 m = 20m

      Då vet vi att bilen hinner rulla 20meter innan föraren börjar bromsa.
      Nästa steg är att räkna ut hur lång tid det tar för föraren att stanna bilen. Jag utgår ifrån att det är konstant acceleration vi pratar om och då kan vi i det här fallet använda formeln: t = v/a

      v = 20m/s
      a = 5.0m/s²

      t = 20/5 s = 4s

      Vi vet då att det tar 4s för bilen att stanna från 20m/s med en negativ acceleration på -5.0m/s².

      Det sista steget är att räkna ut hur långt bilen färdas under den här tiden. Det får vi genom att använda formeln: s = v0t + at²/2.

      v0 = 20m/s
      a = -5.0m/s²
      t = 4s

      s = 20*4 + (-5.0*4²)/2 = 80 – 40m = 40m

      Den totala stoppsträckan blir då 40 + 20 = 60m

      Svar: Den totala stoppsträckan är 60 meter lång.

      • Mitt i prick Johan!
        Ett alternativ för att räkna ut bromssträckan för dem som inte lärt sig
        s = v0t + at²/2. är att rita på ett vt-diagram som i detta fall blir en rät linje med negativ lutning som skär y-axeln vid 20m/s och x-axeln vid 4 sekunder. Sedan kan man räkna arean under denna(en triangel), vilket motsvarar bromssträckan. Bromssträckan adderas sedan med stoppsträckan precis som du säger.

        Stort tack för ditt utförliga svar!
        Mvh Jacob

    • Tack själv fina Karim!
      Det är helt och hållet tack vare er läsare som StuderaSmart existerar!
      Stort lycka till i plugget!
      Mvh Jacob

  3. Hej!
    Jag går ännu i grundskolan årskurs 9 men tycker att sammanfattningarna är väldigt bra och enkla att förstå. Årets nationella prov kommer vara just Fysik, så jag uppskattar verkligen sammanfattningarna! Ett tips jag har till er för att ni skulle kunna förbättra sidan är att ha några frågor eller uppgifter i slutet av varje område, för att läsaren ska kunna checka av om denne förstått allt och repetera lite av vad den just läst. Tack och hej! :)

    • Hej Isabella!
      Kul att du har nytta av sammanfattningarna. Jag håller med, det är en jättebra idé som vi faktiskt har funderat på att utveckla. Eftersom vi själva är studenter och har knappt om tid kommer detta nog att göras till sommaren.
      Stort lycka till så kommer du kunna använda vår frågebank i gymnasiet;)
      Mvh Jacob

  4. Skönt med en förklaring som skiljer från boken men ändå håller en bra nivå!

    5/5 would besöka again.

  5. Hej!

    Superbra sammanfattning! Kan ni inte snälla göra lika bra sammanfattningar när det gäller Kemi, Biologi, Teknik?

    /Erik

  6. Hej!
    Jag läser in en ingenjörsexamen 20 år efter avslutade gymnasiestudier. Er sammanfattning är en jättebra snabbrepetition av det grundläggande i fysiken för mig. Man får lätt och väldigt snabbt en överblick av grunderna och väcker slumrande kunskaper till liv igen. :o )

    Det blir lättare att förstå och komma ihåg vidare tillämpningar när det mest grundläggande är färskt i minnet. Och precis som ni skriver, ännu roligare! ;o)

    Tack för en toppenbra sida!
    /Linda

    • Tack Linda, vad kul att höra!

      Stort lycka till med fortsatta fysikstudier!

      Hälsningar Jacob, StuderaSmart

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>